Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Nauczycielu, publikuj bezpłatnie tu swoje artykuły, scenariusze...kontakt: monika@przedszkolni.pl

Kropelki wody


Czy wiesz o tym, że wody na Ziemi jest znacznie więcej niż lądu stałego?

Jej zasoby szacuje się na 1.4 mld km. 97% zasobów to wody słone ( nie zdatne do picia). Pozostałe 3% to wody słodkie, ale ich znaczna część jest związana w postaci lodu w lądolodach Antarktydy i Grenlandii. Na Ziemi, wody , która nadaje się do picia, jest niecały  1 %.

Woda w sposób naturalny występuje na Ziemi w trzech stanach skupienia, czyli pod postacią cieczy ( ciekła - płyn), gazu ( para – wodna) i stałą ( lód). Jest ona ciągłym i nieustannym ruchu pod wpływem energii słonecznej ( słońce) i siły ciężkości ( przyciąganie ziemskie).

Obieg wody w przyrodzie wygląda następująco:  Pod wpływem ciepła słonecznego powierzchnia mórz i oceanów nieustannie paruje. Woda zmienia stan skupienia i masy pary wodnej mieszają się z powietrzem. Przy dostatecznie dużej wilgotności powietrza następuje skraplanie pary wodnej do postaci małych kropelek, które grupują się w widoczne skupienia -  chmury.

W wyniku ochładzania na niewielkich wysokościach powietrza zawierającego parę wodną powstają mgły. Chmury, niesione wiatrem przemieszczają się nad powierzchnią lądów mórz i oceanów. W określonych warunkach drobniutkie kropelki łączą się ze sobą w większe krople i opadają na ziemię jako deszcz, śnieg lub grad.

Ziemia wchłania opady atmosferyczne i gromadzi je w postaci wód gruntowych. W niektórych miejscach wody gruntowe wydostają się na powierzchnię i tak powstają źródła. Z nich biorą początek strumyki, te z kolei łączą się ze sobą w większe strumienie i rzeki, które wpadają do morza lub oceanu. W ten sposób zamyka się obieg wody w przyrodzie. Proces zaczyna się od nowa.

Każde dziecko łatwo zauważy, że woda ciągle krąży w przyrodzie. Bez wody nie byłoby życia na Ziemi, czyli NAS – ludzi, zwierząt, ptaków, ryb, roślin, jednym słowem – całej przyrody.

Mając jednak tylko niecały 1 % wody zdatnej do picia, musimy się zastanowić, jak dbać, aby wystarczyło jej dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Pierwszym zadaniem jest dbanie o jej czystość. Łatwo można zanieczyścić wodę wyrzucając śmieci w przypadkowe miejsca ( w czasie deszczu woda je obmywa i brud nich wsiąka w glebą, a stąd już niedaleka droga do głęboko płynących cieków wodnych) , wylewając ścieki , oleje oraz detergenty bezpośrednio do wód ( czyli mórz, rzek oraz strumieni ). Nie róbmy tego!

Drugim zadaniem jest mądre i racjonalne gospodarowanie wodą. Przykładami na ekonomiczne gospodarowanie wodą jest: używanie urządzeń typu pralka lub zmywarka, zamiast prania i zmywania ręcznego, zmywanie w misce, a nie pod bieżącą wodą, zrezygnowanie z kąpieli wannie, na rzecz mycia się pod bieżącą wodą.

Zadanie dla dzieci: Wymyślcie sposoby oszczędnego gospodarowania wodą.

ZADANIE DRAMOWE

Zapraszam do zabawy „Płynie rzeczka” . Dzieci ruchem przedstawiają płynącą wodę.

DOŚWIADCZENIA Z WODĄ

Zapraszam dzieci do doświadczalnego sprawdzenia sposobów na oczyszczanie wody. Przygotowujemy filtry z sitka i gazy: cztery sitka wykładamy dokładnie kilkoma warstwami gazy oraz watą.  Następnie przynoszę dzieciom  w czterech przezroczystych pojemnikach zanieczyszczoną wodę:

1 pojemnik: piaskiem

2 pojemnik: proszkiem do prania

3 pojemnik: farbką

4 pojemnik: mąką.

Wspólnie przelewamy wodę przez filtry i sprawdzamy czy wodę da się zupełnie oczyścić. Rozmawiamy i wyciągamy bardzo interesujące wnioski.

ZADANIA  MATEMATYCZNE

Rozpoczynamy zabawę matematyczną : „Kropelka do kropelki”.  Na tablicy przyczepione są liczmany.

Na początku jedna kropelka, pod nią cyfra „1”. Ustawiam przy niej drugą kropelkę, a pod spodem resztę działania „+ 1”. Zadaniem dzieci jest wykonanie zadania i określenie , jaki będzie wynik tego działania. Do dwóch kropelek dodajemy kolejną kropelkę i podobnie jak wcześniej układamy działanie. Dzieci dodają tak liczby, aż dojdą do liczby „10”. Potem wykonuję z nimi działania odwrotne, wprowadzając znak „-„ i oczywiście odejmują kolejno liczbę : „1”, aż zostanie tylko jedna kropelka.

ZABAWY  Z  WODĄ

IDZIE  DESZCZ

To zabawa z wierszem

Idzie deszcz,

chlap, chlap, chlap ( uderzaj powierzchnię wody)

Idzie deszcz,

Kap, kap ,kap (delikatnie skrapiamy się drobnymi kroplami )

Idzie deszcz,

Chlup, chlup, chlup ( uderzamy palcami o powierzchnię wody)

A ….(tu mówimy imię dziecka) czysta jest ! ( myjemy ręce w wodzie ).

 

WIOSENNE ŚLADY

Przygotowujemy  paski papieru o szerokości ok . 50 cm i 3 m długości dla każdego  dziecka. Ja do tego wykorzystuję zwykły papier śniadaniowy na grubej  rolce, którego jest dużo, ma już odpowiednią szerokość, jest stosunkowo tani i świetnie się do tego zadania nadaje. Każdemu dziecku do ręki daję jego ręczniczek.  Do  szerokiej miski nalewamy odrobinę wody, w której rozpuszczamy trochę brązowej farby. Dokładanie mieszamy i prosimy, aby kolejno każde dziecko wchodziło do miski bosymi stopami, a następnie wyszło na początek długiego pasa papieru i przeszło, aż do jego końca. Na końcu ustawiona jest druga plastikowa miska z większą ilością wody, w której dzieci płuczą stopy z farby i wycierają je swoim ręcznikiem.

Dobite na papierze dziecięce ślady dzieci mogą ozdobić otaczającą je wiosenną trawką z kolorowymi kwiatami. Widoczne odciski stóp to również  wskazówka dla nauczyciela, higienistki, rodzica w trakcie diagnozy jego stanu zdrowia ( płaskostopie).

 

PRACA PLASTYCZNA

MALOWANIE MOKRE W MOKRYM

Można tą techniką malować na różne sposoby, ja przedstawiam dwa:

·         Moczymy delikatnie kartkę w wodzie z rozpuszczoną farbą akwarelową w delikatnym, jasnym kolorze. Następnie pędzelek moczymy w farbie plakatowej i malujemy na powierzchni mokrej kartki, np. „WIOSNĘ NA ŁĄCE” lub „WIOSENNY  WIETRZYK”.  Mokra farba na mokrej kartce będzie się w bardzo charakterystyczny sposób rozchodzić tworząc niezapomniany widoczek.

·         Potrzebne nam będą szklane kuleczki. Każdą z nich wrzucamy do pojemniczka z farbą plakatową o innym kolorze. Teraz potrzebna nam będzie połówka pudełka z bombonierki. Do niej wkładamy kartkę papieru. Zaczynamy malowanie: wyrzucamy z jednego pojemniczka pierwszą kuleczkę bezpośrednio na kartkę papieru. Nie dotykamy jej palcami. Trzymamy pudełko po bokach i tak nim manewrujemy, aby kuleczka sama wędrowała po kartce malując oryginalne wzory. Gdy farba na kuleczce się skończy, bierzemy następną kuleczkę ( tym razem w innym kolorze) i malujemy dalej.

 

Jako przerywnik w prowadzonej pracy możemy dać do picia dzieciom wodę, oczywiście mineralną. Ona ich odświeży,  rozjaśni im myślenie, doda energii i sił do dalszej pracy. Picie nie tylko mleka jest zdrowe! Przy takiej okazji mówię też dzieciom, jak wiele otacza ich niezdrowych płynów, których nie należy pić, np. sztucznie barwionych wód smakowych, napojów gazowanych i niegazowanych, soków z konserwantami. Nie każdy sok bowiem jest zdrowy. Warto przyzwyczajać dzieci do picia świeżo wyciskanych soków, aby poznały, jak właściwie on smakuje. Aby nawet po smaku potrafiły odróżnić  sztuczne od naturalnego. Zbliżające się dużymi krokami lato to świetny czas na picie tych wspaniałych płynów: świeżo wyciskanego soku z marchwi ( który jest wspaniały, ale potrzebna jest do tego sokowirówka ), sok z pomidorów ( przecierany – pyszny !), sok porzeczkowy, agrestowy albo aroniowy ( doskonałe – odświeżające !). A zimą – najlepsze soki z pomarańczy ( które najsłodsze są właśnie w tym okresie ). Warto przyzwyczajać dzieci do tych smaków oraz pracy nad ich wykonaniem. Mając popularną już skrobaczkę do warzyw dziecko samodzielnie może szybko obrać marchewki na sok. Dziecko jest dumne z tego, że pomaga, praca nam idzie szybko , a my  przebywamy razem ze sobą i świetnie się  ze sobą bawimy. 

Sierpień 2014
21
Czwrtek

To już było...

Odwiedza nas 18 gości oraz 0 użytkowników.